was successfully added to your cart.

Winkelmand

Persoonlijk verhaal

“Het geeft me elke keer dat ik dit doe een groot overwinningsgevoel”

By 21 juli 2020 september 25th, 2020 No Comments

Toen Corona begon, was dat voor iedereen lastig. Iedereen moest zich aanpassen, de één meer dan de ander. Ook voor mij betekende dit dat ik mijn stage en mijn afstudeeronderzoek vanuit thuis achter de computer moest voort zetten.
Ik ben iemand die graag praktisch bezig is en ik ben echt een digibeet. Voor mij was het online werken dus niet de meest ideale situatie. Daarbij ben ik ook iemand die veel energie en motivatie haalt uit de mensen om mij heen. Ook dat viel helaas weg.

Na een tijdje merkte ik dat ik niet zo lekker meer in mijn vel zat als de maanden daarvoor. Ik kwam een beetje met mezelf in de knoop.
Het stilzitten, het werken achter de computer en het gebrek aan menselijk contact werd steeds moeilijker. Ik besloot actie te ondernemen door kleine dingen te veranderen en te experimenteren met dingen waarvan ik hoopte dat ik me beter zou gaan voelen.

Zo begon ik elke ochtend met een kopje koffie, even 5 minuten niks doen, 15 minuten ademhalingsoefeningen en vervolgens 45 minuten werken. Pas na deze ronde pakte ik mijn telefoon om niet meteen te veel (stress) prikkels binnen te krijgen.
Na deze eerste ronde werk trok ik mijn schoenen aan en vertrok ik voor een blokje om van ook ongeveer 45 minuten.
Zo had ik voor de rest van de ochtend het idee dat ik al lekker bewogen had en fris was in mijn hoofd.

Daarna werkte ik altijd volgens de Pomodoro-techniek. Dit houdt in dat ik na elke 45 minuten werk weer even 15 minuten pauze hield. Hierdoor hield ik mijn concentratie vast en kon ik mijzelf makkelijker aanzetten tot werken.

Deze dingen hebben mij, naast het bespreken met een aantal vrienden en familie, erg goed geholpen in deze drukke en rare tijd.
Nu deze periode afgelopen is lijken deze technieken misschien overbodig maar dat is gedeeltelijk waar. Nog steeds doe ik elke ochtend 5 min niks met een kopje koffie en doe ik mijn ademhalingsoefeningen.
Ik wandel niet meer maar ik lees wel 20 minuten iedere ochtend. Daarnaast heb ik ook koud douchen geïmplementeerd in mijn dagelijkse routine.

Het geeft me elke keer dat ik dit doe een groot overwinningsgevoel.

Mijn boodschap van dit verhaal kan ik het beste toelichten aan de hand van een metafoor van een boeddhistische monnik die ik ooit las.  Deze monnik stelde dat je de hulpmiddelen zoals de voorbeelden die ik hierboven gaf moet zien als een vlot. Een vlot kan een handig hulpmiddel zijn om een rivier over te steken.
Zodra je de overkant bereikt hebt is het vlot niet meer nodig. Als je verder wilt reizen moet je het vlot achterlaten.

Dit soort hulpmiddelen kunnen dus goed van pas komen in een bepaalde situatie of fases van je leven. Je moet je hier alleen niet aan vast klampen. Als het gaat om je mentale gezondheid moet je blijven zoeken naar een nieuw vlot of misschien wel een boot waarmee je de volgende rivier kan oversteken. Of wie weet is het de volgende keer wel een zee of een compleet ander obstakel zoals een berg, en heb je wel een touw nodig?

-Bert

Pittig Bakkie

Author Pittig Bakkie

More posts by Pittig Bakkie

Laat een bericht achter